Zwyczaje i ciekawostki – odkurzamy dom!

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych na świecie marek – Electrolux – postanowiła przyjrzeć się odkurzaniu jako globalnemu tematowi do badań. Firma zrobiła to oczywiście z powodów komercyjnych, ale potraktowała temat wyjątkowo szeroko, badając nie tylko nasze preferencje sprzętowe pod tym względem, ale również to, jakie emocje w nas wywołuje proces odkurzania. Zabawne, ale i ciekawe wnioski, jakie wynikają z takiego potraktowania tematu – pozostawiamy Państwu do oceny, przedstawiając garść udostępnionych faktów.
Electrolux Global VacuumingSurvey 2013 –pod tą właśnie poważną nazwą kryją się badania firmy, które zostały zakrojone na naprawdę poważną skalę, albowiem objęły dwadzieścia osiem tysięcy osób z dwudziestu trzech krajów, w tym – a jakże – również nas, Polaków.
Z badań dowiedzieliśmy się nie tylko, ile czasu zajmuje nam proces odkurzania, ale i jakie emocje wywołuje w nas ich wynik, a także, co nas najbardziej w nich „wkurza”.

Okazało się, iż odkurzanie jest czynnością poważną, wymagającą zaangażowania i skupienia.
Poświęcamy mu, my Polacy, bardzo dużo czasu, od dwu do pięciu razy w tygodniu i czyni to 40% naszych rodaków, a 21% robi to nawet codziennie, co stawia nas w czołówce obywateli świata lubiących porządek w domu i przekracza powszechną średnią wynoszącą około 30% robiących to w ciągu tygodnia dwa lub więcej razy,zaś raz dziennie robi to zaledwie 13 %.
Najgorzej wypadają tu Chińczycy i Tajlandczycy, z których aż 15% przyznaje się do tej czynności raz w miesiącu, a nawet rzadziej.

                                         
35 % z nas robi to popołudniu, natomiast na świecie najchętniej wybieraną pora jest poranek.Sama czynność zajmuje nam od 30 minut do 1 godziny, a powszechnym zwyczajem na całym świecie jest słuchanie przy sprzątaniu muzyki możliwie przyjemnej i łatwej. Strój codzienny jest obowiązujący dla 69 % ankietowanych, a dla 21 % jest to strój sportowy.Badania Electrolux Global VacuumingSurvey 2013 wskazały nam również, co jest dla nas najbardziej irytujące – i jest to hałas, jaki towarzyszy odkurzaniu. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 36% pytanych z całego świata. Natomiast na pytanie „co czujesz po skończonym odkurzaniu?” –39 % ludzi świata odpowiedziało: satysfakcję i szczęście, natomiast 30 % Polaków wskazało, że ulgę – widać jesteśmy jednak większymi realistami niż by się nam zdawało.

Ten zadziwiający pragmatyzm wykazujemy również w preferencjach zakupowych. Zaledwie 0,48% z nas uważa, że wygląd odkurzacza ma jakieś znaczenie, jego estetyka wyraźnie nas nie interesuje, natomiast 30% zwraca uwagę na skuteczność pochłaniania kurzu, stawiając ją na pierwszym miejscu. Na drugim miejscu cenimy sobie moc urządzenia, a na trzecim – ile pochłania energii.
Ankieta, jaką przeprowadziła firma Electrolux, pokazała nas, Polaków, jako czystych i rozsądnych ludzi kierujących się racjonalnymi wyborami – przynajmniej, jeżeli chodzi o odkurzanie. Dla nas samych, jak sądzę, jest zaskakującym, iż zasłużyliśmy sobie na taką cenzurkę; należałoby się zastanawiać, jakimi przesłankami kierowali się ankietowani, udzielając takich a nie innych odpowiedzi. Ale nie kierujmy się kompleksami, przyjmijmy wyniki tych badań z pokorą, rozważając, ile wysiłku wkładają w tę opinię o nas nasze wspaniałe panie domu, biegając z odkurzaczem albo zaganiając do niego swoich mężczyzn.

Źródło: materiały prasowe Electrolux

Czytaj również 

Inspiracje