20lecie firmy SITAG

SITAG Formy Siedzenia świętuje właśnie swoje 20 urodziny. Z tej okazji Andrzej Dobosz zaprojektował cykl grafik „Ikony SITAG” przekrojowo prezentujący inspiracje, które przyczyniły się do powstania najlepszych produktów marki.
20lecie firmy SITAG
Fot. Seria SITI, SITAG

Powodem powstania „Ikon SITAG” jest chęć przybliżenia konsumentom idei świadomego designu wyznawanej przez firmę. Nie chodzi wyłącznie o powielanie znanych wzorów czy konceptów ani naśladowanie trendów, dla SITAG Formy Siedzenia liczą się autentyczność i emocjonalność ściśle powiązane z każdym projektem.
 
„Ikony SITAG” stanowią oś kampanii „Forma jako diagram sił. 20 lat autentycznego projektowania”, która potrwa do połowy 2015 roku. Jest to projekt edukacyjny wyrażający zasady ważne dla marki. Grafiki tworzą ilustrowaną biografię, która ukazuje historię firmy od samych jej początków przy pomocy najważniejszych projektów foteli biurowych poszerzonych o ich kontekst.
 
Projekt ma również na celu rozbudzenie dyskusji na temat prawdziwego designu – jego wartości, pozycji na rynku, konotacji z sukcesami oraz konfrontacji z odtwórczymi masowymi produkcjami. Oprócz promocji medialnej kampania opierać się będzie na cyklu wystaw w największych polskich miastach połączonych z panelami dyskusyjnymi traktującymi o autentycznym projektowaniu na gruncie takich dziedzin jak grafika, wzornictwo przemysłowe oraz architektura.
 
Andrzej Dobosz – wybitny poznański artysta – stworzył grafiki odwołujące się do 9 modeli foteli biurowych: SITAG: REALITY, EL100, GO2, SITAGWAVE, WOODI, SITAGEGO, DRONN, , SITI, PIGI.

Reality

Fotel Reality zaprojektowany został przez Uli Witziga. Inspiracją do powstania tego modelu była kultura lat 80. XX wieku – pełna wewnętrznych napięć i sprzeczności. To natchnienie płynące z kolorowej i kiczowatej popkultury, sprzężone z impulsem wywiedzionym z buntowniczej punkowej subkultury. Fotel Reality jest tym samym ukłonem w stronę współczesnych pracowników wielkich korporacji, którzy nie utracili swej młodzieńczej żarliwości i kontestacji – tu wyraża się ona dzięki charakterystycznym trójkątom. Fotel Reality wyrósł z kontry w stosunku do konsumpcyjnych i korporacyjnych wzorców, jednocześnie przekornie się w nie wpisując.

ikony_SITAG.jpg
Fot. Seria Reality, SITAG


EL 100
 
Fotel EL 100 to wskrzeszenie ducha epoki industrialnej połączone z utopijnym marzeniem rzucenia wyzwania grawitacji. Wykorzystanie aluminium odnosi nas do przemysłowej estetyki, jednocześnie w pewien sposób ją gloryfikując i uwznioślając. Idee fordyzmu przepracowuje się tutaj jednak przez pryzmat emocjonalności – chłód fabryczny zostaje wzbogacony delikatnością i finezją. Nośnik oparcia wykonany z lanego aluminium dumnie błyszczy na podobieństwo pierwszych maszyn epoki elektryczności. Fotel świetnie sprzyja użytkowaniu: jego siedzisko zapobiega drętwieniu nóg, a oparcie idealnie dopasowuje się do kręgosłupa.

ikony_SITAG_2.jpg
Fot. Seria EL100, SITAG


G02
 
Fotel G02 jest hołdem oddanym kosmosowi. Urzeczywistnia w sobie gwiezdne fascynacje od zawsze poruszające ludzkość. Czerpie z kultu nauki i techniki typowego dla konstruktywizmu czy futuryzmu, odwołując się do geometrycznej, kubistycznej estetyki oraz modernistycznych rozwiązań. To zachwyt nad nowoczesnością. Na fotel składa się siedzisko z profilowanego tworzywa osadzone na aluminiowym krzyżaku, model wzbogacić można silnikiem gazowym bądź mechanizmem pamięci obrotu. 

ikony_SITAG_3.jpg
Fot. Seria G02, SITAG



SITAGWave

Ażurowy fotel SITAGWave jest próbą dorównania doskonałości natury. Stworzony został na podobieństwo ażurowego systemu kostnego ssaków – jednego z najwybitniejszych osiągnięć natury. Ten bowiem mimo swej filigranowej konstrukcji charakteryzuje się niezwykłą wytrzymałością, elastycznością oraz umiejętnością zachowania statycznych właściwości, chroniącą przed uszkodzeniami – wszystko to niezależnie od obciążeń. Optymalizacja naturalnych konstrukcji stanowiła impuls do pogodzenia formy i technologii. Efektem jest fotel stanowiący wyrazisty akcent aranżacyjny, ale i realizację troski o zdrowie i komfort użytkownika. Rozwiązanie SITAG Spring-Motion sprawia, że siedzisko samo dostosowuje się do pozycji siedzącego, odciążając jego ciało, natomiast SITAGFlow-Tec dba o układ kostny, podpierając i wzmacniając plecy siedzącego.

ikony_SITAG_4.jpg
Fot. Seria SITAGWave, SITAG


WOODI

Fotel WOODI, zaprojektowany przez Annę Vonhausen, oparty jest na symbiotycznym połączeniu natury i techniki, tradycji oraz postępu, subtelności i wyrafinowania. To z jednej strony odwołanie do sztuki origami – budowania bez ingerencji w strukturę, harmonii, naturalności, szlachetności tworzywa, które objawia się w wykorzystaniu drewna. Z drugiej natomiast to łączenie ekologii z postępem i nowoczesnością, techniką, dzięki sięgnięciu po aluminium. Synteza ta owocuje wyjątkowością – siedzisko tworzone jest z giętej sklejki wymagającej niezwykłej precyzji zarówno projektowej jak i rzemieślniczej. Naturalny fornir łączy się tu z metalowymi wykończeniami i puentowany jest szerokim spektrum tkanin, zapewniając tym samym wielowymiarowość fotela i jego możliwości aranżacyjnych. 

ikony_SITAG_5.jpg
Fot. Seria WOODI, SITAG


SITI

Fotel SITI zaprojektowany został z myślą o biurowych przestrzeniach nieformalnych, „miękkich obszarach” przeznaczonych dla spotkań i konferencji prowadzonych w luźnej atmosferze. Tym samym łączy w sobie lekkość i figlarność, przy jednoczesnych zachowaniu prostoty. Jego popartowa, swobodna forma sprzyjać ma kontaktom i konwersacjom, ale także regeneracji w trakcie przerw od sztywnej oficjalności. Anna Vonhausen przy projektowaniu pełnymi garściami czerpała z kultury popularnej oraz ikonicznych budynków wyrażających popkulturowe wzorce w architekturze. 

ikony_SITAG_6.jpg
Fot. Seria SITI, SITAG

Czytaj również 

Inspiracje