Rozwój nowoczesnych technologii oraz idące za tym zmiany w charakterze pracy biurowej sprawiają, że coraz więcej czasu spędzamy w pozycji siedzącej. Długotrwałe pozostawanie w tej pozycji prowadzi do spadku komfortu pracy, a tym samym do obniżenia jej skuteczności. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Hays Poland (Nadgodziny 2016), aż 65% pracowników odczuwa podenerwowanie, a 45% obserwuje u siebie spadek koncentracji i zmęczenie. Jako bezpośredni skutek niewygodnego środowiska pracy pojawiają się takie dolegliwości jak bóle pleców, ramion i karku, dyskopatia, zespół cieśni nadgarstka, problemy z kręgosłupem i zaburzenia krążenia krwi. Dzieje się tak, ponieważ ciało ludzkie nie jest stworzone do pozostawania długi czas w bezruchu. Tym bardziej w pozycji siedzącej, która – jak wykazały badania – jest dla naszego kręgosłupa nienaturalna i obciąża go bardziej niż wielogodzinne chodzenie. Z tego względu tak ważne jest odpowiednie dopasowanie przestrzeni biurowej do potrzeb pracowników. Mowa tu przede wszystkim o rozmaitych meblach i gadżetach biurowych, w których zastosowano rozwiązania ergonomiczne.
Ergonomiczne krzesła, fotele i taborety
Dla pracownika biurowego pracującego przez większość czasu przy jednym stanowisku najważniejszym meblem w pracy jest ten, na którym siedzi. Krzesła biurowe, fotele czy będące dla nich alternatywą taborety powinny być przede wszystkim właściwie wyprofilowane, posiadając przy tym możliwość regulacji wysokości siedziska w celu dopasowania do potrzeb użytkownika. Nie mniej istotne są również dodatkowe udogodnienia. Krzesła do biura oferowane przez firmę AJ Produkty wyposażone są na przykład w mechanizm multisynchroniczny, który sprawia, że siedzisko i oparcie podążają za ruchami ciała. Mechanizm ten można zablokować w pięciu pozycjach, przy czym istnieje też możliwość uwolnienia siedziska i ustawienia go pod dowolnym kątem. Regulowane zagłówki, podłokietniki, możliwość dopasowania szerokości siedziska w przypadku taboretów – każde z tych udogodnień zwiększa komfort użytkowania, przekładając się na skuteczność pracy.
Regulowane biurka
Podobnie jak w przypadku krzeseł, ergonomia, komfort i funkcjonalność mają ogromne znaczenie również w przypadku biurek. Nowoczesne biurka cechują się szerokimi, ergonomicznymi blatami z przepustami kablowymi, a poza tym wyposażone są w silnik elektryczny zapewniający równomierną regulację ich wysokości. Elektrycznie regulowane biurka, oferowane między innymi również przez firmę AJ Produkty, umożliwiają pracę zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej, dzięki czemu odciążają kręgosłup i mięśnie, poprawiając jednocześnie krążenie krwi.
Elementy absorbujące hałas
Jak wynika z badania Hays Poland, nadmierny hałas w miejscu pracy jest jedną z tych niedogodności, które najbardziej przeszkadzają nam w wykonywaniu powierzonych nam zadań – odpowiedź tę wskazało aż 53% respondentów. Rozwiązaniem tego problemu są dźwiękochłonne, wykonane z filcu panele ścienne, a także biurkowe lub podłogowe ścianki akustyczne wyciszające dźwięki i zapewniające jednocześnie prywatność.
Dodatkowe akcesoria ergonomiczne
Komfort pracy w biurze można poprawić także dzięki zastosowaniu dodatkowych ergonomicznych gadżetów. Przykładami są podpora przedramienia, uchwyt do monitora z możliwością regulacji wysokości oraz kąta nachylenia wedle aktualnej potrzeby, a także maty podłogowe czy podnóżki z możliwością regulacji wysokości i kąta nachylenia.
Wielogodzinna praca w biurze obciąża organizm. Korzystanie z rozwiązań ergonomicznych przeciwdziała negatywnym skutkom takiej pracy, poprawiając jej komfort i skuteczność.
25.04.2018
Dołącz do dyskusji