mebleportal
5 5 93

Jakie meble i akcesoria wybrać do biura? Dobre samopoczucie warunkiem dobrze wykonanej pracy

Jakie meble i akcesoria wybrać do biura? Dobre samopoczucie warunkiem dobrze wykonanej pracy

Ergonomia to niezwykle ważny aspekt pracy w biurze, który bezpośrednio przekłada się na wydajność pracownika. Niestety często jest to kwestia lekceważona. Tymczasem pracując w mało sprzyjających warunkach, jesteśmy rozdrażnieni i mamy problemy z koncentracją, co w konsekwencji powoduje spadek efektywności w pracy.

Według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) Polacy przodują w Europie, jeśli chodzi o średnią liczbę przepracowanych godzin – jesteśmy na 7 miejscu spośród 38 krajów. Pracujemy długo, często w pozycji siedzącej, przy komputerze. Jednak osoby pracujące w ten sposób rzadko wiedzą, jak zachować prawidłową postawę podczas pracy, a ergonomiczne wyposażenie stanowisk biurowych jest rażąco zaniedbywane – z badań (Dynamic Markets Research, 2010) wynika, że aż 82% firm nie stosuje się do prawnie nałożonego na pracodawców wymogu ergonomicznej organizacji stanowiska pracy. Tymczasem konsekwencje zdrowotne źle wyposażonego miejsca pracy mogą być bardzo poważne. Dobrze wyposażone biuro zapewni nie tylko dobre samopoczucie i lepszą wydajność, ale także pomoże zapobiec poważnym chorobom w przyszłości.

Czym skutkuje źle wyposażone stanowisko pracy?

Aż 31% osób pracujących przy komputerze codzienne odczuwa problematyczne skutki pracy na źle zorganizowanym stanowisku pracy (Ergotest.pl, 2016). Większość z nas narzeka na: bóle pleców (72%), bóle głowy (47%), bóle karku (51%) i napięcie w ramionach (37%). Złe samopoczucie w pracy i rozdrażnienie w pierwszej kolejności przekłada się na spadek wydajności i produktywności w pracy. W efekcie swoje obowiązki wykonujemy wolniej i bez pełnego zaangażowania.

Nieodpowiednie warunki pracy to poważne problemy zdrowotne w przyszłości

 Wieloletnia praca siedząca na nieergonomicznym stanowisku może przynieść poważne konsekwencje zdrowotne. Efektem tego są np. schorzenia związane głównie z obciążeniem narządu wzroku (np. krótkowzroczność) i układu mięśniowo-szkieletowego (np. zwyrodnieniowe kręgosłupa i dyskopatia). Dla firmy konsekwencje tego stanu rzeczy także nie są pożądane. Rośnie liczba absencji pracowników spowodowana dolegliwościami zdrowotnymi.

Podstawowe aspekty ergonomii w biurze – na co zwrócić szczególną uwagę?

Na ergonomiczność stanowiska pracy wpływa głównie jego wyposażenie. Bardzo ważną kwestią jest możliwość regulacji mebli biurowych – nie tylko krzesła, ale także biurka. Takie modele oferuje np. firma AJ Produkty. Regulowane meble powinny umożliwić dostosowanie miejsca pracy tak, by uda, przedramiona i nadgarstki ustawione były równolegle do podłogi, zaś kąt zgięcia kolan i łokci wynosił 90°. Stopy także powinny całkowicie spoczywać na podłodze, w razie potrzeby należy doposażyć stanowisko w specjalny podnóżek, który to umożliwi. Z myślą o ergonomii w miejscu pracy powstały także specjalne maty chroniące podłogę wokół stanowiska pracy czy też podpora przedramienia zmniejszająca napięcie nadgarstka. Tego rodzaju artykuły można znaleźć w wyspecjalizowanych sklepach, np. wspomnianej już firmy AJ Produkty.

Równie istotną kwestią jest zachowanie ciszy w miejscu pracy, gdyż to ona bezpośrednio wpływa na poziom koncentracji w biurze. A jak wiadomo – pracownik skoncentrowany to pracownik efektywny. Remedium na hałas w miejscu pracy są tzw. ścianki akustyczne, czyli panele dźwiękochłonne.

Edukacja pracownika – zwalczanie złych nawyków

Choć stanowisko pracy może być urządzone zgodnie z zasadami ergonomii, nie tylko ono decyduje o późniejszym zdrowiu pracownika. Niektóre złe nawyki wykonujemy niemal podświadomie, nie zdając sobie sprawy z ich negatywnych skutków zdrowotnych. Badania na zlecenie Fellowes z 2016 roku pokazują, że aż 77% z nas siedzi ze skrzyżowanymi nogami pod biurkiem, 74% garbi się przy biurku, a 86% zapomina zrobić krótką przerwę podczas korzystania z komputera, dając odpocząć oczom i wykonując kilka prostych ćwiczeń. Ponadto powinniśmy pamiętać o odpowiednim ustawieniu monitorów, które zwykle ustawione są zbyt wysoko, a powinny znajdować się tuż pod linią wzroku.

Ergonomicznie wyposażone stanowiska pracy przynoszą obopólne korzyści – zarówno pracownikowi, jak i pracodawcy. Zatrudniony zyska wygodne miejsce do pracy, ograniczy czynniki rozpraszające i zmniejszy koszty związane z ewentualnym leczeniem. Pracodawca z kolei zyska produktywnego i dyspozycyjnego pracownika, a także wzmocni pozytywny wizerunek firmy na rynku.

1 komentarz
mIs
12 marca 2019, 11:38
0/0

Edukacja pracowników 😀

Dołącz do dyskusji